Jak zaprojektować kartonowe opakowanie produktowe?
Dobrze zaprojektowane opakowanie nie tylko będzie cieszyć oko klienta, ale może znacznie zwiększyć rozpoznawalność produktu na sklepowej półce, a tym samym wpłynąć na sukces sprzedażowy. Tak więc warto poświęcić czas i dopracować projekt graficzny oraz zadbać o staranność i pomysłowość.
Projektowanie opakowań produktowych to ważny element budowania rozpoznawalności marki oraz lojalności konsumentów. To też ciągły proces twórczy, gdyż raz zaprojektowane opakowanie, tak naprawdę powinien być cyklicznie udoskonalany w odpowiedzi na potrzeby samych konsumentów, trendów rynkowych, a także wartości firmy. Zaprojektowanie kartonowego opakowania produktowego wymaga zatem przemyślanego podejścia i uwzględnienia różnych aspektów. Producenci, którzy szczególnie liczą się ze zdaniem swoich klientów, niekiedy, w poszukiwaniu inspiracji, zwracają się wprost do nich z pytaniem, jak zaprojektować opakowanie produktowe, które będzie atrakcyjne, ekologiczne i użytkowe.
Dobry pomysł na opakowanie produktu
Nim rozpocznie się projektowanie opakowań produktowych, należy odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań: dla kogo jest to opakowanie? Jaki ma spełniać cel? Jak również, z jakiego materiału ma być wykonane? Czy ma być ekologiczne? W odpowiedzi na te pytania warto np. wyobrazić sobie swój produkt w zaprojektowanym opakowaniu na sklepowej półce. To dobry sposób na weryfikację, czy projekt opakowania jest unikalny i wyróżnia się na tle konkurencji, a wybrane wzory, tekstury i kształty przyciągają uwagę potencjalnych klientów.
Ekologiczne opakowania produktowe
Jeśli spojrzeć na współczesne trendy na rynku opakowań kartonowych to w stylistyce wciąż aktualne pozostają minimalizm i motywy proekologiczne. Zgodnie z zasadą „mniej znaczy więcej” projektowanie opakowań kartonowych powinno łączyć budowanie pozytywnych emocji przy jednoczesnym dbaniu o rozpoznawalność marki. Minimalistyczny projekt nie tylko sprawi, że opakowanie będzie eleganckie, ale też będzie doskonale wpisywać się w brandbook producenta. Także w ten trend, jak i troska o to, by opakowanie było przyjazne środowisku, wpisuje się karton. Jest to materiał, który nie tylko można poddać recyklingowi, ale także, które w trakcie produkcji nie generuje negatywnych skutków środowiskowych.
W zgodzie z marką
Wśród zalet kartonu są, obok wytrzymałości i funkcjonalności, także możliwość szerokiego wyboru w zakresie wzorów, tekstury i kształtu oraz umieszczenia czytelnego znakowania. Logotyp, treści oraz grafiki można zamieścić zarówno na denku, jak i ścianach bocznych pudełka. Co więcej, co jest coraz częściej stosowane, informacje o produkcie, takie jak opis, instrukcje użycia, składniki itp., ale też wiadomości do klienta, umieszcza się wewnątrz opakowania, ale w taki sposób, by były one czytelne i łatwo dostępne, a druk był trwały i nie rozmazywał się. Kolejnym testem, który powinien przejść prototyp pudełka, powinien być test wytrzymałości oraz funkcjonalności. W trakcie sprawdza się, czy pudełko łatwo się zamyka i otwiera oraz, czy jest odporne na zniszczenia w trakcie użytkowania.